Om föreningen

År 1928 överlät Staten stora delar av Ladugårdsgärdet till Stockholms stad genom det sk Gärdesavtalet, vilket öppnade möjligheten att exploatera området.

Huset vid Strindbergsgatan 53/Värtavägen 19 med fastighetsbeteckningen Röda Rosen 8 uppfördes efter ritningar upprättade av Josef Svensson och stod färdigt 1934.

Bostadsrättsföreningen Röda Rosen nr 8 registrerades 1980 och föreningen är ett sk privatbostadsföretag (en äkta bostadsrättsförening).

Röda Rosen nr 8 upplåter 23 lägenheter med bostadsrätt samt 1 lokal med hyresrätt. Den totala lägenhetsytan uppgår till 1 975 m2 och lokalytan är 10 m2. Huset står på egen tomt om 744 m2.

Föreningen är medlem i samfällighetsföreningen för Röda Rosen. Samfälligheten förvaltar all yta runt husen från Strindbergsgatan i söder till Blanchegatan i norr och från De Geersgatan i väster till Värtavägen i öster.